søndag 21. august 2011

Kylling er ikke kylling

 Perfekt ovnstekt fjærkre

Jeg har mine matidoler, en av de aller største er Jamie Oliver. Selv om denne bloggen ikke skal fungere som avskrift av andres kokebøker, er denne måten å tilberede kylling på så råbra at den med! Men jeg skal ikke ta æren. Denne er dedikert Essex store sønn!

Jeg bruker Stange eller Liveche kylling,- det er tross alt søndag og som overskriften sier, kylling er ikke kylling! Er det noe som ikke tåler sammenligning er det  smaken av skrinn burhøns kontra lubben klukk. Men vi gir oss ikke der! Som om ikke dyret i seg selv smaker nok, skal vi trylle litt.

Her er det viktig med hygiene, av med ringer, vask hender og skrubb negler. Her må du "get down an dirty" med begge henda!

Du trenger: alt du har av friske urter, basilikum, rosmarin, estragon etc etc. Parmaskinke, sitroner, hvitløk, chili, sjalottløk, smør, salt og pepper.


                                           En herlig kombinasjon for øye og gane

Du gjør som følger, finhakker alle urter, løker, chili. Skjær Parmaskinken i biter så river du skallet av en sitron (ikke kast sitronen, vi skal bruke den også), så tar du smør, mye smør, ca 300 g i en blender. Tilsett urtene, løken og chillien, sitronskallet + en sprut sitonsaft, salt og pepper). Mos det hele så får du et heftig kryddersmør.

Nå tar du kyllingen. Behandle den varsom. Løft skinnet fra kjøttet, forsiktig så du ikke lager hull i skinnet. Fyll kryddersmøret, litt etter litt inn i lommene under skinnet, press smøret forsiktig på plass og vær ikke redd for at det blir for mye. Smøret vil smelte og renne ned i formen du setter under kyllingen og bli til en super sausekraft.  Etter å ha gjort dette noen ganger vil du "ha det i hendene". Ta den litt slitne sitronen din og legg den inni skroget . Jeg glemmer hele tiden å skrive at du må salte og peppre både her og der,- men det skjønner du vell.




                                         Djevelen har inntatt kjøkkenbenken min!

Sett kyllingen på rist over en langpanne du fyller med løk og rotgrønnsaker som du heller vann og etterhvert som kyllingen steker, vin i.

Regelen er 1/2 time i ovnen på ca 175 grader pr kilo kjøtt ,- et er aldri nok synes jeg, det er nesten alltid rått ved lårbenet. Jeg har begynt å ta ut kyllingen, skjære av lårene og plassere de under grillen i ca 10 etterpå,- da blir det bra! Prøv deg fram med din ovn, men rå kylling er ikke kult (ikke tørr heller).

I dag stekte jeg en slags Rattaoulli med hvitløk, rødløk, squash, aubergine og en boks hakkede tomater, salt og pepper som senere fikk æren av å bli tilsatt kraften fra kyllingen, det ble en utmerket saus.
Pannestekte poteter med rosmarin og Jacobs gourmetsmør samt en nydelig "Nipozzano"Chianti.  Søndagslykke!


Ferdig jeg!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar