søndag 25. mars 2012

Moules Frites

Eller rett og slett,- BLÅSKJELL MED FRITERTE POTETER!

En fransk klassisker og noe av det beste jeg vet, passer perfekt sammen med et glass hvitvin i solveggen og nå er det VÅR!

Blåskjell er en lite krevende råvare, rimelig er det også, så her er det bare å kjøpe i bøtter og lass. Prisen på poteter er det jo heller ikke noe å si på, så med enkle grep har du her et herremåltid for en billig penge.



Jeg lager ofte en variant med en tomatisert saus med litt futt i. Jeg starter med denne. Hakker hvitløk, sjalottløk og litt chili, blanker det i olje og tilsetter en klunk hvitvin og noen bokser hakkede tomater. Så lar jeg dette stå å putre mens jeg ordner potetene og aiolien.  Blåskjellene skal bare skylles og dampes i gryta noen minutter, til de har åpnet seg. Gjør dette til slutt slik at de ikke blir liggende å bli seige.

Så pisker jeg aioli: eggeplommer, hvitløk, olje og litt salt og evt litt eddik. Smak til.

Jeg har fortsatt ikke frityrkoker. Det er kun når jeg skal lage hjemmelaget pommes frites jeg savner det. Men her er det bare å brette opp armene. Skrell poteter, gjerne litt faste, som Astrix. Del de i tynne "strips" og tørk godt av dem. Varm opp olje i en tykkbunnet kjele, ha lokket liggende ved siden av og tykke ovnshansker tilgjengelig. Hold barn og bikkjer unna! Tålmodighet og konsentrasjon kreves. Stek små posjoner av gangen så oljen ikke blir kald. Legg over på avispapir.  Når den siste posjonen poteter går i frityrgryta, legger du blåskjellene i gryta som du har klar, setter på lokket, rister litt og 5 minutter senere er maten klar!



Bon appétit!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar