lørdag 22. oktober 2011

Årets første hjortemiddag

Oh my dear...

Yttrefilet av hjort med ciderkokte pærer, karamelisert småløk og ristede kantareller

Det smakte simpelthen fantastisk.  Kjøttet var så mørt at at det fint kunne spises med skje og personlig synes jeg hjort er det beste viltkjøttet som finnes. Når kjøttet er så enkelt å tilberede og så lett lar seg kombinere med andre smaker er det fort gjort å gå litt bananas med tilbehøret. Men, jeg tok meg i det. Tross alt er det hjorten som har hovedrollen her!

Etter å ha brunet den salt og pepprede fileten i godt i nøttebrunt smør, satte jeg den i stekeovnen på 180 grader. Der stod den ikke lenge. Så fort kjernetemperaturen bikket 50 grader tok jeg den ut og lot den hvile,- lenge. Kjøttet ble perfekt rosa.

Tilbehør:

Småløk - skrellet og kokt mør, stekes så med smør og brunt sukker.

Pærer -  skrelles og kokes opp i eplecider med et par stjerneanis og litt sukker. La trekke i ca 20 minutter. Serveres med tyttebær syltetøy.

Brekkbønner og delikatesse gulerøtter - forvellet.

Gratinerte poteter

Ristede kantareller

Sausen holdt jeg helt enkel: Smeltet litt brunt sukker og tilsatte balsamicoeddik smaksatt med jordbær. Rørte det godt sammen og tilsatte den gode hjortekraften som har kost seg på ovnen her de siste dagene. Så rørte jeg inn Røros rømme og smakte til med salt, pepper og litt worcheshire saus.


Smaken av norsk høst


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar