søndag 30. oktober 2011

Friterte sjøkrepshaler med krepsecappuccino

Lørdagens forrett

Jeg kjøpte fersk sjøkreps på lørdag, veldig fersk... litt vel sprek var den faktisk. Anser ikke meg selv for å være en pingle på kjøkkenet, men må innrømme at jeg hadde hjertet litt i halsen når jeg hevet samuraikniven min mens krepsen formelig spratt rundt på benken. Den ga seg ikke uten kamp i hvertfall,- det skal den ha!

Jeg vant..


Men, jeg hadde latt meg inspirerer av Bent Stiansens kokebok "Stiansen inviterer til fest" og  jeg aktet ikke gi meg.

Jeg delte hodene og kappet av halen,- phu!  Halene renset jeg og hodene og klørne hadde jeg oppi en gryte med god varm olje, hvitløk, løk, sellerirot og litt gulerot. Lot det hele få brune seg litt før jeg tilsatte tomatpuré som jeg rørte godt inn med en god klunk konjakk. Slapp oppi et par stjerneanis og lot det hele kose seg på svak varme et par timers tid.

Så silte jeg av. Tilsatte fløte i kraften, lot det koke oppp og smakte til med litt salt og pepper. Før servering pisket jeg den opp slik at den fikk et fint skumlag på toppen.

Halene renset jeg, vendte dem i egg og brødkumme tilsatt sesamfrø. Friterte dem raskt i olje og serverte med suppen.

Var det god? Ja
Verdt det? Definitivt, men tror jeg foretrekker at krepsen har ligget lengre på is og er litt mer bedøvet neste gang

Mvh
Pingla:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar