søndag 15. januar 2012

Heltstekt vårkylling med parmaskinke og basilikum

Mitt sanne ansikt?

Jeg innrømmer glatt at jeg ikke har noen sperrer i forhold til mat. Det være seg om det er snakk om dielam, pattegris eller gåselever. Min umiddelbare reaksjon på de små vårkyllingene som jeg fant på Meny i går var " å så søte, lurer på hvordan de smaker...." Kanskje ikke så rart at min snart 12 år gamle datter er svært skepisk til sin mors omgang med dyr?

Men fullt så ille er jeg ikke altså...

De smakte fantastisk godt i alle fall, og hvis det er flere av dere der ute som lar dere friste av små lekkerbiskener, kan denne fremgangsmåten i aller høyeste grad anbefales:

Du trenger til kyllingen:

1 vårkylling pr person (og jeg vil anbefale en forrett her, for det er ikke mye mat)
Parmaskinke
Fersk basilikum
sitroner
hvitløk
olivenolje
salt og pepper

ca 350-400 g pr stk veier de

Først tørket jeg godt av kyllingene og gnidde de inn med salt og pepper, både i buken og på skinnet. Så  brunet jeg en og en i varm panne med mye smør.  Så lagde jeg en blanding av hakket parmaskinke og fersk hakket basilikum som jeg blandet med olivenolje og sitron. Denne mixen la jeg i buken og litt under skinnet (der det var mulig, det er veldig skjørt), i tilegg la jeg la 2-3 hele kløfter med hvitløk og et par stironbåter i buken. Så stekte jeg kyllingene på 220 grader, ca 40 minutter. 




Jeg serverte med gulerøtter kokt i appelsinjuice og hvitvin, ovnsbakte potetbåter og frisk asparges + saus "on the side" .

12 åringens kommentar etter middag var : "tenk at noe så søtt, kan smake så godt!" Nemlig!


Saus til kylling- step by step: 
1. 2 ss smør - smeltes
2. 1 ts sjalottløk - blankes i smøret
3. 1 dl hvitvin - tilsettes og reduseres
4. 1/2  dl kyllingfond - tilsettes
5. 1-2 dl fløte - tilsettes
6. 2-3 ss tomatpuré - tilsettes 
Smak til med salt, pepper og basilikum

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar