onsdag 11. januar 2012

Ovnsbakt breiflabb med fargerikt følge

Min  "mystery box - challenge"

Jeg er fan av MasterChef.  Jeg koser meg når nettet snører seg sammen, de beste står igjen og de tre dommerene, den ene grymmere enn den andre, står klare. Spesiellt når deltakerene løfter av lokket på sin "mystery box" som de har fått utdelt, da sitter jeg nesten inni TV´n.  Nå skal det sies at jeg er veldig glad for at Ramsay, Elliot og (ikke minst) Bastianich ikke befinner seg i nærheten av kjøkkenet mitt når jeg har handlet på måfå ting jeg har "lyst på", uten å ha noen plan på hvordan jeg skal få sydd det hele sammen. Å prøve og feile, søle og smake til er ren terapi for meg i hverdagen. No judges, no pressure og skuldrene senkes sakte, men sikkert.

Men, det jeg synes kommer tydelig frem i kokke-konkurranser som MasterChef, er at evnen til å planlegge er ganske avgjørende. Det å få de mange ulike komponenter i en rett ferdig til riktig tid er alfa omega for resultatet. Som en kollega av meg sa da hun forleden siterte sin svigermor "enhver idiot kan servere kald mat", riktig!  Maten skal være varm, kjøttet/fisken skal ha hvilt, grønnsakene skal ha tyggemotstand og farger og tekstur skal være inntakt(vi spiser også med øynene), hvis smakene ogå sitter,-  da er det en vellykket rett!

Vakre farger til hvit fisk


Derfor er dette en slags trinn for trinn opprskrif:

I butikken:
Jeg hadde lyst på fisk og jeg elsker breiflabb så den saken var klar.  Ingenting er enklere og bedre enn blåskjellkraft når man skal lage en god saus til, så jeg tok med ett nett blåskjell, jeg hadde også lyst på litt reker. De håndpillede på glass er faktisk veldig gode. Jeg hadde ferske reker i helgen, de var små, ganske tørre og jeg pillet til jeg så mannen med ljåen, så det gadd jeg ikke begynne med i går. Fennikel! mmm..veldig godt, det måtte jeg ha, en nydelig samling "ville" tomater i mange farger ropte til meg fra neste hylle. Asparges, gulerøtter og squash, en sikker kombo som mannen i huset setter pris på. Chili, bladpersille, sitroner, jasminris og fløte så var jeg i mål.

Dagens fangst..


Hjemme:

Nå handler resten om logistikk. Breiflabben trenger ca 25 min i ovnen. Det er omtrent samme tid som det tar å koke risen og bake tomater og fennikel.  Når dette gjør seg selv kan jeg kose meg med å lage sausen.

Jeg varmer ovnen til 220 grader.

Salter og pepprer breiflabbstykkkene og legger dem på en plate med bakepapir. Fennikelen kutter jeg i passende staver legger den i folie og drizzler over litt olje, salt, pepper, litt chili og sitronsaft før jeg pakker den sammen. Jeg lager også en pakke med tomater, olje og havsalt.  Begge pakkene med grønnsaker setter jeg på samme plate som fisken og setter hele platen inn ovnen.

Fennikel


Risen skylles godt og blankes lett i olje før jeg tilsetter vann og litt salt. Kokes på svak varme under lokk ca 20-25 minutter.

Blåskjell damper jeg i hvitvin med hakket hvitløk, chili og bladpersille. Når alle skjellene er åpnet tar jeg kjelen av platen og lar kraften "sette seg" litt.

Så skiver jeg squash, staver gulerøtter og brekker av asparges. Jeg legger dette klart til steking.

Så siler jeg av blåskjellkraften. Denne koker jeg opp med litt fløte og smaker til med salt, pepper og sitron. Jeg jevner sausen med Maizenna. Så renser jeg skjellene og legger innmaten klar sammen med rekene som jeg tilsetter sausen rett før servering. La gjerne noen få skjell være inntakte og bruk disse som pynt, hold de da varme i kjelen.

Når ovnen piper er fisken klar, da tar jeg platen ut av ovnen og lar den hvile (grønnsakspakkene holder seg varme når de ligger i folie),  mens jeg freser asparges, gulerøtter og squash, salter og pepprer og squeezer litt sitronsaft over.

Blåskjell og reker tilsettes den varme sausen.

På to varme tallerkner annretter jeg: Ris, fisk og grønnsaker og heller over sausen med garnityr. Et godt glass Chianti til gjør i grunnen susen.  Etter middag synker jeg ned i sofaen og ser på MasterChef deltakerene som svetter og strever heroisk over grytene mens klokken tikker. Tapre, tapre mennesker:-)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar