tirsdag 31. januar 2012

Kyllingspyd "Satay" med peanøtt saus

Kosemat

Dette er definitivt noe for fredagskvelden foran TVén. Veldig enkelt og veldig godt.
Marinaden gjør spydene saftige og "hotte". Jeg synes den salt/søte peanøttsausen er veldig god til, men pleier også å sette frem en ferdig Hoi Sin saus for de som ikke liker eller er allergiske for peanøtter.



Du trenger:
Kyllingbryst, del disse i passe store stykker på langs og tre de på Satay spyd. Pensle disse godt med en marinade av:

Ketcap Manis  (base)                                                                                                                        
Sambal Olek(chili pasta)
Sesam olje
Nøytral olje
Revet ingefær
Revet hvitløk  - OBS! Ta vare på marinaden

Jeg bare slumper meg frem her. Chilipasta og hvitløk setter fart denne marinaden så her må du tilpasse etter publikum. Evt kan du lage to marinader.  Kyllingspyd er kosemat for hele familien og de minste setter ofte pris på en mildere variant.

En krisp og syrlig salat til gjør susen. Jeg laget en enkelt variant av bønnespirer, stimlet vårløk, agurk og mango .

Peanøtt saus:

Kok opp et par dl vann og tilsett et halvt glass peanøttsmør av den grove typen. Rør dette godt sammen og tilsett resten av marinaden. Smak deg frem til du får den riktige kombinasjonen av salt og søtt..mmm..

Litt om grilling av spydene...


Mitt kjøkken er ikke av den super-velutrustede varianten med gass, grill og dampkoker, men det funker bra for det.  Nå er jeg av typen som fint kan finne på å legge opp gardiner med stiftemaskin, så om jeg ikke gjør ting helt etter boka, kan jeg vel (om ikke annet) sies å være løsningsorientert...

Litt kreativitet måtte til her. Jeg hadde en idé om å få løftet spydene fra overflaten slik at marinaden ikke ble brent i bunnen,  En god slump aluminiusmsfolie gikk med til å bygge opp sidene i en langpanne, så la jeg spydene med endene hvilende på siden. Det gikk fint!


Disse får bein å gå på,- så her gjelder det å lage mange nok!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar