søndag 6. november 2011

Kongekrabbesalat á la Eikefjord

Forrett med smell..


Jeg synes forretter er morsomst, både å spise og lage. Denne lillle smaksbomben skal jeg servere på nyttårsaften. Den hentet fra Ole Jonny Eikefjords kokebok "Fisk og skalldyr". Trikset her er å smake til hele veien her slik at du får akkurat det "bittet" i salaten som du ønsker. Du kan lage anretningen med agurk, ris og sushi nori  klart i god tid på forhånd, så fylle med kongekrabbesalat og pynte rett før servering.



Jeg starter med å koke sushi ris. Her er det bare å følge  anvisningen på pakken og smake den til med riseddik, salt og sukker når den står til kjøling.

Så pisker jeg majones: Eggeplomme, sennep, litt Worchestshiresaus, salt, sukker, eddik og olje.

Denne blandet jeg med creme fraiche og sterk chilisaus (her anbefaler jeg at du lar ganen din gjøre jobben for å finne det riktige blandingsforholdet).

Kongekrabben som brukes her er kokt. Del den i passe store biter og vend den inn i dressingen sammen med finhakket bladpersille og vårløk.

Rull stimler av agurk og fest dem med Sushi Nori. Legg den kalde risen i bunnen av rullene og trykk den godt sammen til en "kake" i bunnen. Krabbesalaten legges over risen og på toppen litt løyrom og et par mango skiver. Nyyydelig.





2 kommentarer:

  1. Nam, dette så fantastisk godt ut, lykke til i utfordringen, du har min stemme!!

    SvarSlett
  2. Ja takk - gjerne denne - nam nam:-) Stemme fra Unni

    SvarSlett