onsdag 30. november 2011

Lasagne,- rett og slett

Slow food made quick

Ikke helt sant, for dette tar litt tid, men med litt planlegging kan man spise god, hjemmelaget mat i desember også. Avisene elsker å skrive om julestri og advents-stress, de av oss som har barn, jobb og en ganske stappa sosial kalender kan sikkert kjenne oss igjen, men det er vel strengt tatt hva vi gjør det til selv som er avgjørende?

Søndag ble ihvertfall granen tent på Universitetsplassen og i morgen skriver vi 1. desember.
Den blåste nesten bort..

Torggata



Jeg lagde middagen før frokost. Rett og slett. Den lille timen jeg brukte før alle husets beboere hadde våknet til liv, ga oss alle resten av søndagen fri. Det som er så genialt med Lasagne er at den kan stå noen timer i ovnen, godt dekket av folie på svak varme, så er maten klar når man hutrende, sultne (og i søndagens tilfelle våte..) kommer inn fra kulda.
Den første advent
Alle har vel sin egen versjon av denne populære italieneren, men dette er altså min:

Først,- to sauser, lag en av gangen,- det blir så mye rot ellers,- i hverfall hos meg.

Jeg begynner med ostesausen. Hvit saus er ikke hokuspokus, lag en jevning av smør og mel, spe med  melk, gjerne litt fløte også. Salt, kvernet hvit pepper og revet muskatnøtt. Og revet Jarlsberg,- masse Jarlsberg! Jeg har stor sympati med den stakkars fyren i Jarlsberg-reklamen. At det dumme neket som stadig sier  "gulost er gulost" aldri skjønner poenget!, - bytt ut dama sier nå jeg:-) Ok, en saus ferdig, sett til side.

Så kjøttsausen. Her lager jeg Bolognaise varianten min, med masse grønnsaker, den er super saftig.

Selleristenger
Gulerøtter
Hvitløk
Løk
Chili

Alt finhakkes eller kjøres i blender med litt olje.

En blanding av karbonadedeig og kjøttdeig stekes i posjoner, saltes og peppres.

Så finner jeg fem kasserolle nummer to. Blanker grønnssaksblandingen og tilsetter en liten boks tomatpuré og en liten klunk rødvin. La det dampe av seg litt og tilsett kjøttet og en boks (eller to) hakkede tomater.  La det hele koke sammen og smak til med salt, pepper, basilikum og oregano. Ok, saus nr 2 er ferdig, sett til side

Smør litt olje i en egnet form. Legg lagvis. Ostesaus, Kjøttsaus og pasta plater. ( Jeg bruker den største formen jeg har, for dette er utmerket restemat også. ) Topp med litt revet ost (JARLSBERG(!) dekk med folie og sett den i kjøleskapet.  Sett den så på svak varme ca 100 grader +(avhengig av hvor lenge du skal være borte selvfølgelig), når du skal ut å se på julegrantenning/klubbmesterskap/koravsluttning osv osv...

Lasagne, en grønn salat, hvitløksbrød og et godt glass rødvin foran peisen når du kommer hjem da,- adventslykke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar