fredag 19. august 2011

Hummer thermidor

Luksus på en onsdag. 



Noen dager er lengre og mer masete enn andre. Onsdag er midtuke dagen som ofte fortoner seg laaang, og helgen en fortsatt et stykke unna. Da kan jeg anbefale et snev av luksus i hverdagen.

Den kanadiske hummeren er lett å få tak i, den er forholdsvis rimelig, men for å være ærlig den smaker  som oftest ikke spesiellt mye. Det kan vi gjøre noe med!

Forrige onsdag var jeg sliten og lei, litt muntrere til sinns ble jeg av den flotte breiflabben som nærmest lå og ropte til meg i fiskedisken på Meny. Breiflabb er noe av det beste jeg vet, og en så flott fisk fortjener det beste av tilbehør. En saus kokt på hummerkraft for eksempel (se oppskriften "kraft i kar") Derfor havnet også havets kardinal, importert fra Canada, på kjøkkenbenken min sammen med breiflabben.  Jeg kan riktignok være litt vel råflott med råvarene, men selv ikke jeg kunne koke kraft på hele hummeren.

Jeg har ofte fått servert  uspennende hummer thermidor. Trikset for å løfte denne 80-talls klassikeren til nye høyder, har jeg funnet ut, ligger i sausen.  Du trenger:
1 stk hummer (hvis dere er to, 1/2 hale til hver, dette er mektig!), sjalottløk, hvitløk, chili,  persille, dill, fløte, hvitvin, smør og mel eller maizenna og viktigst av alt ,- en god modnet ost! Gjerne Cheddar, Gryere eller lignende.

Finhakk hvitløk (2-3 fedd), 1 sjalottløk og  litt chili. La det putre i ca 2 ss smeltet smør til det blir blankt. Tilsett hakket persille og dill og en klunk hvitvin, la alkoholen fordampe før du tilsetter fløte, ca 2 dl. Nå har du en ganske tynn saus. Du kan enten jevne den litt med Maizenna, det hadde ikke jeg i hus, så jeg smeltet litt smør i en annen kasserolle, tilsatte mel og spedde med litt mere fløte slik at jeg fikk en jevning jeg brukte i sausen. Så tilsetter du ost, mengde etter styrke og smak.  Smak til med salt og pepper. Nå bør det begynne å smake veldig godt! Del hummerhalen i to. Ta ut kjøttet fra halen og evt fra klørne. Del dette opp i fine biter som du vender inn i ostesausen.  Legg de tomme halene  i en ildfast form, fyll dem med hummer/ostesaus og la dem gratinere i ovnen ca 15 min på ca 180 grader.
Server med litt fersk dill og sitonskiver. Onsdag sa du??Yes!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar