søndag 28. august 2011

Svinefilet pakket i Parma

Gris på gris faktisk, - svinaktig godt!

Tiden går fort i hyggelig selskap og det ble litt sent i går... "Dagen derpå" har jeg lyst på mat med mye smak! Litt forutseende er jeg takk og lov, så i kjøleskapet lå det klart: Indrefilet av svin, parmaskinke og parmesan. Tagliatellen fra Jacobs ventet på benken. Metoden med å pakke inn svinefileten i parmaskinke,  godt penslet med all verdens godsaker simpelthen elsker jeg. Svinekjøtt kan fort bli tørt og kjedelig, men dette er helt "bankers"!

Til kjøttet trenger du: Indrefilet av svin, parmaskinke (Serrano kan selvfølgelig brukes, men den er ofte litt tørrere og går lettere i stykker når du pakker inn kjøttet), god olivenolje, hvitløk, chili, sjalottløk, frisk basilkum, kapers, parmesan, sitronsaft, salt og pepper. 
Ta frem blenderen, ha oppi grovhakket sjalottløk, hvitløk, chili, kapers, en god neve basilikumblader, en sprut sitonsaft og revet parmesan. Kjør det hele sammen med en god olje, tilsett evt litt salt og pepper.

Kjøttet må strippes for sener og skjæres i jevne stykker. Skal du ha flere fileter, kjøp de omtrent like tykke,  så slipper du å trøble med steketiden. Når stykkene er jevne og rene, bruner du dem rundt i varm stekepanne i en blanding av smør og olje. Salte og pepre dem godt. 

Det lønner seg å bruke en tallerken å pakke inn filleet på. Her må du bruke øyemål og ikke være redd for å søle litt!  Legg parmaskinken slik at den fint rekker rundt fileten. Nå må du være raus når du pensler skinken med krydderpastaen, legg på fileten og dekk denne med krydderpasta også. Pakk stykket pent inn i skinken og sett i noen tannprikere i der det spriker. (Ja, ja jeg VET at de aller helst skulle vært snørt sammen med hyssing, men jeg gidder ikke!). Legg pakkene i en ildfast form, ha litt krydderpasta på toppen og sett i ovnen, ca 200 grader til kjernetemperatur er omtrent 70 grader. Steketermometer er et must her!!
Det går fint dette!
Det som er så genialt med denne metoden er at kjøttet holder seg saftig og fint, og når du tar formen ut av ovnen har du en fantastisk sjysaus full av smak!

Synd man ikke kan få  lukt på bilder!
Når kjøttet er ferdig skal det hvile. Da er det tid for tilbehør. 

Jeg er glad i pasta til dette, og i dag ble det i tilegg brekkbønner som jeg forvellet før jeg freste dem i stekepannen sammen med god olivenolje og pinjekjerner jeg hadde ristet på forhånd. Serverte dem toppet med revet parmesan.

Sjyen fra svinefiletene er super å bruke som saus alene, men, siden for mye av det gode som kjent er akkurat passe, anbefaler jeg i tilegg sterkt en:

Creme Fraiche saus:

Du trenger 1 beger Creme Fraiche, 1 pakke orginal Philadelhia ost (ikke light da, vær så snill!). Hvitløk, fersk basilikum, sitronsaft, salt og pepper.

Rør sammen Creme Fraiche og Philadelhia, tilsett revet hvitløk (mengde etter smak), hakket basilikum, og en sprut sitronsaft. Smak til med salt og pepper. Denne "sausen" blir best om den får stå å trekke litt i kjøleskapet før servering, men den en god uansett!

Så fjerner vi tannpirkere folkens, skjærer kjøttet i passe stykker og serverer når pastaen er klar. 

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar