torsdag 22. september 2011

Ertesuppe på en søndag

Det som hører høsten til
                                                                                                                                                                     
Veien hjem
Jeg synes høsten er en deilig årstid. Høstlykke kan være å gå en tur i  marka, hoppe i sølepyttene, bli søkkvåt i regnet, for så å komme hjem til peisen, stearinlysene og en tallerken varm, kraftig suppe.

Ertesuppe har ingenting med mote-mat å gjøre.  Dette er enkel husmannskost som ikke skal tukles for mye med synes jeg.  Derfor skriver jeg ikke dette innlegget fordi det er noe spesiellt med min måte å lage ertesuppe på. Dette er bare min egen lille hyllest til den tradisjonsrike norske husmannskosten.

Den største utfordringen med å lage ertesuppe er å huske å legge ertene i bløt dagen før, har du kommet så langt, ja da er du vel nesten i mål.

Det (eneste) du trenger er: En saltet svineknoke (eller fler, hvis dere er mange), tørkede gule erter, noen løk, noen gulerøtter, hele hvitpepper, noen laurberblad, vann og evt litt frisk timian. 

Veldig rimelig mat dette, og det er kanskje greit hvis matbudsjettet har har skidd ut litt på fredag og lørdag?

Ok, ertene har ligget i bløt natten over. Etter frokost setter jeg på kjelen med svineknoken.  Jeg lar denne småkoke, såvidt dekket av vann, sammen med noen grovt delte løk og et par gulerøtter, 3-4 laurberblad og et dryss med hele hvitpepper. Den kan stå og putre og kose seg i hvertfall et par timer, til kjøttet løsner lett fra benet. Da tar jeg knoken ut og lar denne kjøle seg. 

Så heller jeg vannet av ertene. Disse har jeg over egnet kjele og heller på kraften fra knoken gjennom en stor sil. Jeg sper heller med mer av kraften etterhvert isteden for å helle på alt med en gang. Dette er selvfølgelig en smaksak, men jeg foretrekker at ertesuppe er litt tykk. Nå skal ertene få koke, de begynner å bli møre etter ca en halv time, og etter tre kvarter begynner jeg å "rense" suppen.  Da tar jeg en god visp og visper godt slik at erteskallene fester seg til vispen og kan fjernes fra suppen. Dette må gjentas en god del ganger og kan ta litt tid (avhengig av hvor nøye du er), men jeg synes det er verdt det. Når jeg er ferdig med dette, tilsetter jeg gulerøtter og løk i terninger og lar det koke med suppen. Så renser jeg knoken for fett og ben og skjærer kjøttet i nogenlunde pene stykker som jeg har i suppen før servering. Har jeg frisk timian i hus lar jeg det koke med på slutten. 

Servert med flatbrød og godt smør (Jacobs gourmet eller Kviteseid kan anbefales) synes jeg denne heilnorske klassikeren virkelig holder stand.

Ertesuppe, - rett og slett

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar