søndag 4. september 2011

Min beste fiskesuppe!

Suppe og suppe fru Blom...

Dette minner nok litt om en slags Bouilliabaisse, Jeg serverer den med aioli og godt brød. Perfekt til  selskaper, for her må du frem med den store gryta! Min far ble i sin tid tittulert "elefantkokk" av en tidligere arbeidgiver, jeg har nok arvet det genet jeg...Suppe/gryten er uansett kjempegod og du kan gjøre den så "hot" du vil. Jeg er veldig glad i sterk mat og svetter sjelden på overleppa, men vær litt obs om du skal ha gjester på denne.

Igjen, gode råvarer og flinke folk i fiskedisken er et must. Jeg er ikke spesiellt god til å filetere fisk, takk og lov kjenner jeg noen som er det. Når jeg sier "fiskesuppe" og peker, så får jeg det jeg vil ha!

Ørret, blåskjell, kveite og steinbit, et godt utganspunkt,- og sjekk de flotte filetetene!

Den største jobben med denne retten er rett og slett å kutte. Alt du har av grønnsaker.  Jeg lager en skål med grovt kuttede gulerøtter, sellerirot, purre og fenikkel. Så finkutter jeg hvitløk, selleristang, sjalottløk og chili, jeg holder disse fra hverandre.



Først varmer jeg oljen i den stooore kjelen, tilsetter blandingen med løker, selleri og chili og lar det bli blankt og fint. Så heller jeg over hvitvin, en halvflaske er fint:-) lar det fordampe og tilsetter fiskekraft.  Her må du nesten bruke det du får tak i, men styr for all del unna fiskebulljongterninger, - fysj og føy! Det finnes Jacobs og andre "fish stocks" som er lysår bedre. En flaske eller et par bokser med hermetiske tomater tilsettes, nå må det  hele koke litt til grønnsakene blir møre. Nå må du begynne å smake til. Dill er fint, persille likeså, pepper evt salt...og jeg bruker tøket "piri piri" pepper,- YES! (Husk å vaske fingre etter å ha hatt de oppi og igjen, tenk på dine egne smaksløker og smaksløkene til gjestene dine, - dette blir fort hett og heftig!).

Når suppen smaker slik du vil ha den, er det bare å ha oppi fisken i store gode terninger, la det trekke og tilslutt, et nett med vaskede blåskjell. Sett på lokk, rist litt løs:-) til skjellene åpner seg  og server. Hele kjelen på bordet, dette er ikke jålemat!  Hjemmelaget aioli (finnes det noe annet?) og gjerne surdeigsbrød. Dette er en en-retters middag, forrett og dessert er helt overflødig!

Det er servert,- rett og slett!

Aioli

Det eneste du behøver er en viss tålmodighet og armmuskler,- her må de vispes! Med stor undring har jeg hørt historier om de som kan lage alioi med stavmikser (???). Aldri fått det til jeg, så her er min metode.:

1 stk eggeplomme (romtemperert), 1 ts Dijon sennep, så,- visp! Når det kremer seg tilsettes olje, dråpevis, etterhvert i tynn stråle, men hold kontroll på konsistensen. Dette skal ikke skille seg. Når den er god og kremete tilsetter du revet hvitløk og litt salt.  Av olje velger jeg å bruke ca 50/50 nøytral solsikke og god oliveolje, men det er en smakssak, det og.

En (eller to) gode skjeer alioli i suppen litt på siden til brødet...jepp!

Kjempegodt,- helt sant!




1 kommentar:

  1. Mmmmmmmmm!!! Det så godt ut,Elin!!
    Klem Tones Henriette;)

    SvarSlett