søndag 18. september 2011

Røbeter og Chevre

Jentelunsj!

Toppen av lykke, -  en god venninne, en flaske vin (eller to), rødbetsalat med chevre, mer ost og mørk sjokolade ,- midt på blanke formiddagen!

Jeg har en kjær venninne som er like opptatt av mat (er det mulig) som meg selv. Vi har en hel del andre ting til felles også.  Blandt annet er vi begge gift med menn som nok kan sies å ha ganske sterke aversjoner mot enkelte (mange?) typer mat. Spesiellt i kategorien grønnsaker, muggost, innmat osv.. Vi på vår side har ikke aversjoner mot noe som helst og fråtser i "sære" grønnsaker, modne muggoster og gåselever når vi er sammen.

Fredag formiddag ankom Hanne med en bærepose full av modnet ost, kjeks, tapenade, fikenmarmelade, mørk sjoklade og selvfølgelig en flaske champagne under armen, - heldige meg!!!!

Jeg var blitt inspirert av Andreas Viestad sin spalte i forrige søndags Magasinet og hans oppskrift på  rødbetsalat med chevre.  Avisen hadde jeg selvfølgelig klart å kaste, men etter litt nettsøk rundt omkring på forskjellige matblogger og i et par kokebøker, stod det rimelig klart for meg  hva jeg skulle gjøre.  Jeg klarte ikke finne opp kruttet på nytt, men dette ble min versjon:

Rødbetene er fantastiske nå!

Rødbetene må kokes lenge, for å blir møre. Avhengig av størrelse selvfølgelig, mine brukte nesten en time i lettsaltet vann. Det ble helt perfekt for de smaker veldig godt i salaten når de er litt lune. Når jeg skulle skrelle dem, hadde jeg ikke engangshansker i hus, men jeg hadde tross alt en svært kompetent kjøkken-suffløse som tipset meg om å gni inn hendene med olje før jeg pellet av skallet.  Takk, det er greit å ikke se ut som om du har stått med slakt når du setter deg til bords:-)

 Jeg brukte en god, norsk Chevre og skar den i tykke skiver. Så tok jeg både fersken og nektarin og skar disse i båter, noen ringer rødløk, frisk stimlet salat og ristede valnøtter.

Rett før servering helte jeg på en dressing av olivenolje, rødvinseddik, litt sitronsaft, flytende honning, salt og pepper.

Veldig enkelt og veldig godt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar