lørdag 10. september 2011

Langkokt lammeskank

Høsten er her!

Jeg gikk en tur til Bogstad gård på onsdag, der lå det nydelige lam i solen og ante fred og ingen fare. Godt de ikke visste hvilke tanker som formet seg i mitt hode der jeg stod å tok bilder av dem. Min dyrekjære datter ser på meg som en bare litt mer hyggelig utgave av Cruella deVille når jeg stadig drodler over ulike måter å tilberede firbete (og tobente, - jeg gikk forbi andedammen også) skapninger på. Et under at hun ikke er blitt vegetarianer.. nok om det.

Bæææ..


Lam i Lager 

Jeg skulle ha gjester på fredag og dette tar tid, så jeg kokte skankene på torsdag. Ideen var rett og slett å bruke øl til selve kokingen og det gikk så fint så! Du må ha en skank pr hode. Det er mye fett og ben som blir borte her.


Først gned jeg skankene inn med salt og pepper og freste dem i smør i en kjele sammen med tykke skiver jeger-bacon, sjalottøkk og hvitløk. Så helte jeg på 3 flasker Lager, hev oppi noen lauberblad, et par gulerøtter og kvister med timian og rosmarin. Så satte jeg  på lokket og lot det hele småkoke, 3-4 timer omtrent. Da tok jeg skankene opp av kraften og la de i under folie, kraften hadde jeg over i en bolle. Så satt jeg det hele i kjøleskapet natten over.


Sånn kan det gå

Dagen etter laget jeg selve sausen. Frem med den store gryta igjen, i olje freste jeg hvitløk sammen med biter av bacon, spisskummin, revet appelsin-skall, gurkemeie og sjalottløk. Helte på med hvitvin og lot det koke litt. Så tok jeg kraften fra kjøleskapet og fjernet det fettet som lå i et tykt lag på toppen. Jeg tilsatte flådde tomater, saften av en appelsin og rørte inn lammekraft til jeg fikk en passe konsistens. Så hadde jeg oppi hakkede gulerøtter, lot det koke litt og hentet frem skankene igjen. Disse fikk så ligge å kose seg i sausen, mens jeg lagde en mos av søtpotet, med smør og revet muskatnøtt.



Kjøttet ble utrolig mørt og mere tilbehør trengs ikke. Lammet fikk ben å gå på det...bæææ, og det å ende sine dager i en gryte fullt av øl kan da ikke være så galt?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar