lørdag 3. september 2011

Kamskjell cheviche med pesto

Råvarer, råvarer, råvarer!!



Kamskjell! Noe av de beste kysten vår har å by på.
Jeg er så heldig å ha Oslo´s beste fiskedisk vegg i vegg. Da snakker jeg ikke bare om vareutvalget, men også fagkunnskapen, engasjementet og den personlige servicen setter jeg utrolig stor pris på. Så, Stian og gjengen på Meny Røa,- hatten av for dere!



Vi jenten på jobben var samlet i jentelag i går kveld. Når vi samles slik et par ganger i året fordeler vi arbeidsoppgaver og prepper så mye vi kan på forhånd så ingen blir stående å slave over grytene alene. Så deler vi regningen på mandag:-) Kjempekoselig og alltid spennende med flere kokker.

I går var det forretten jeg stod for. En kjapp telefon på torsdag til Meny med en "heads up" på at jeg ønsket meg kamskjell til fredag, så var det i boks. Og for noen prakteksemplar jeg fikk! Når råvarene er så bra gjelder det å ikke tulle det til for mye.  Kamskjell er nydelig grillet, men rått er det..ja nettopp helt rått!

Ekspertisen tok seg av åpningen og rensingen i butikken, i tillegg fikk jeg med meg selve skjellene som jeg skulle bruke til servering. Det er veldig greit, ser fint ut og ganske praktisk å bare kunne kaste "asjetten" etterpå. (Når du skal bruke skjell slik, kjør de en runde i oppvaskmaskinen før bruk.)

Kamskjellene skjæres i tynne, tynne skiver og anrettes i skjellet.
Pensle med en marinade av:

Valnøttolje
Limejuice
salt og hvitpepper
Hakkede urter, f.eks gressløk eller basilikum

La marinaden virke (cheviche betyr rett og slett sitrusmarinering av sjømat, du setter i gang en slags kokeprosess) i ca 30 min.

Vi skulle ha pesto til, jeg var litt skeptisk og redd for at den skulle stjele hele showet, men det gikk bra det, måtte bare begrense mengden.

Pesto:
En potte basilikum, 2-3 hvitløksfedd, 1-2 never pinjekjerner, en god neve revet parmesan, kjør i bleder med god olivenolje, spe etterhvert og pass på konsistensen, den skal være kremete, ikke for tynn. Smak til med salt til slutt.
Og bare så jeg har sagt det,- de de kaller pesto og selger på glass...blææh, det smaker,- i beste fall grønn te, i verste fall...orker ikke tenke på det. Du må i hvertfall ikke bruke denne varianten på ferske kamskjell, - det er helligbrøde!!

Litt friske basikumblader og babyleafs til pynt gjorde seg også.


Resten av måltidet bestod av Tones andeconfit med søtpotetmos og solbærløk, ost og Hannes fantastiske stikkelsbær dessert med pistasjeflarn. Det var nydelig!

En nydelig avsluttning









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar