søndag 11. september 2011

Tapas

Ikke noe juks nå!

Mat er også mote og mattrender endrer seg i takt med utviklingen forøvrig. Verden har blitt mindre, vi reiser mer, vi har internett og ikke minst innvandring. Personlig setter jeg stor pris på norsk husmannskost, en god ertesuppe kokt på svineknoke en regnfull søndag kan være toppen av lykke, men jeg er evig takknemlig for at andre kulturer også har satt sitt preg på vårt norske kjøkken. Nå har jeg selvfølgelig fått med meg at husmannskosten og "kortreist" mat er på full fart tilbake og at det jeg skal skrive om i dag er litt "yesterday", men når det gjelder mat er jeg helt Ole Brumm ,- ja takk begge deler!

Litt i det filosofiske hjørnet i dag, bear with me, jeg mimrer tilbake til 80-tallets gryteretten Biff Stroganoff servert med salat og ris, faktisk kjempegodt fordi den var hjemmelaget. Det er de hersens pose og bokse variantene som har ødelagt alt sammen!

Tapas tok for alvor av på 90- tallet, det åpnes stadig nye tapas restauranter og skal du ha et stort selskap er det både enkelt og godt. Men, kjære venner, ferdigmat produsentene har snart ødelagt dette også. Tapas har plutselig blitt gørr kjedelig og hvorfor? Fordi det er de samme forbaskede ferdiglagede kjøttbollene, kyllingspydene, vakumpakkede rekene og ferdige sausene som stadig vekk settes frem! Ok, jeg er ikke bare Ole Brumm, jeg er litt Tante Sofie også:-)

Men altså, skjerpings! Litt planlegging er alt som skal til.  Her er noen enkle varianter:


3 Tapenader

Mine favorittapenader,- som ikke er mine. Rett skal være rett og jeg har veldig stor respekt for proffesjonelle kokker. Jeg er bare en fusker i faget og bøyer meg i støvet for de som virkelig kan det. En som kan det bedre enn de fleste er Bent Stiansen. Dette er hans tapenader.

Tomattapenade

En boks med soltørkede tomater nedlagt i olje
2-3 søte cherry tomater
Noen fedd med hvitløk som du kutter i biter (jeg bruker litt chili også)
En klunk med hvitvin
Litt flytende honning
Fersk timian

La det hele småkoke i en kjele en halvtimes tid, ta kjelen av platen og la den avkjøle seg, kjør i blender og smak evt til med litt salt.

Artisjokktapenade

Denne er skikkelig vanskelig:-)

Kjøp en glass med litt finere artisjokker i olje, ha de i en blender, tilsett litt salt og en sprut med sitron, kjør det sammen og spe med oljen fra artisjokkene til du får en kremete konsistens, 1-2- ferdig!

Oliven tapenade

Et glass sorte oliven, et par ansjosfileter, 1 hviløksfedd (det holder, trust me), litt sitron og salt og pepper. I blender og vips, det er klart.

Alle tre kan lages i god tid på forhånd

Tapaskjøttboller

En enkel variant. Rør sammen karbonadedeig med hakket hvitløk, chili, salt, pepper og noen ansjonsfileeter og olje.  Lag små kjøttboller som du steker i olje og varmer i ovnen før gjestene kommer,

Kyllingspyd

Kjøp noen satayspyd og en pakke kyllingfilet. Skjær kyllingen i tykke strimler på langs.  Legg de i en mariade av olje, teryakisaus, chili, hviløk og litt sitronsaft.  La ligge i kjøleskap noen timer og tre på spydene når du er klar for å steke dem.  Legg dem på en stekebrett eller i en ildfast form i ovnen på ca 200 grader i ca 20 min, avhengig av ovn og tykkelse på kyllingen. Før servering kan du pensle med litt søt chillisaus eller servere dette ved siden av.

Marinerte scampi

Jeg er litt lat. Jeg kjøper de ferdig renset hvis jeg får tak i, men for all del RÅ! Hvis ikke blir dette bare seigt.

Tin scampiene i kjøleskap natten over. Lag en mariande av sesamolje, olivenolje, chili, hvitløk, lime og evt koriander. La de ligge å trekke en stund før du gir de en kjapp runde i varm olje, i gryte eller stekepanne. Dette er siste øyeblikksmat, de er ikke så morsomme når de er kalde.


Aioli, - se under "min beste fiskesuppe"

Ellers setter jeg frem god olivenolje, maldonsalt og balsamicoeddik til dypping av brød. Saltbakte poteter, spesiellt hvis vi bli mange.
Skinker og oster. Jeg hverken speker eller yster så dette er grei skuring.



Så kan vi være enige da om å ta tilbake tapasen? Det spiller ingen rolle at kjøttbollene er alt annet en runde. At kyllingspydenen er litt skakke og rare, eller at oliventapenaden er så sterk at tårene triller. Sjarmen ligger i forskjellene, det er sosialt og hyggelig å spise sammen og mat er best når den lages  med kjærlighet, ikke av Ridderheims...

God søndag!
  




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar