søndag 18. september 2011

Vårruller og hot kraftsuppe med "dumplings"

Lørdagsgodt!

Når du har god tid
Noe av det beste jeg vet er å ha god tid på kjøkkenet, når gryter skal røres og grønnsaker hakkes kobler jeg helt ut og bare koser meg. Denne " komboen" ble til på lørdag. Vi hadde lyst på noe med mye smak og litt snacks-aktig vi kunne ta med oss foran TV´n.  Sjelden har jeg vært så fornøyd, så det blir ikke siste gang jeg lager dette!

Vårruller

Til alle dere  som har stått å laget vårruruller av vanlig filodeig, mitt beste tips følger her: glem det! Gå i en asia-butikk og kjøp " Spring roll pastry" så er det slutt på svette og tårer! Vanlig filodeig som du får kjøpt på Meny ol. er så tynn og skjør at den sprekker bare du ser på den. Ekte "Spring roll pastry" kan du hale og dra i, den tåler alt og smaker mye bedre.

Fyll:

Her bruker jeg kjøttdeig pga smaken i fettet, normalt går det i karbonadeig hjemme hos meg, men disse er et unntak.

Jeg freser kjøttedeig i pannen, pepprer og salter litt og tilsetter en blanding av:

hakket hvitløk, chili, ingefær, koriander, revet løk, og revet gulerot og strimlet kål og vårløk.

Så koker jeg opp vann til risnudler, lar de trekke noen minutter, heller av vannet og tilsetter disse i blandingen.

Så lager jeg en saus med:

2/4 Oystersauce
1/4 fish sauce
1/4 sesam olje

rør det godt inn i blandingen og smak til med f.eks litt lime saft eller soya saus. Sett dette til side.

Pakken med pastry trenger ca tre kvarter utenfor fryseren. Da kan du legge stabelen på benken og begynne å rulle. Du trenger ikke, men det er greit å pensle med eggeplomme i skjøtene.

Klare til bruk

Jeg har ikke frityr gryte, ikke har jeg behov for det heller. En stor kjele med litt tykk bunn fungerer helt fint. Pass på at du har lokk og ovnshansker tilgjengelig i tilfelle du må gå i gang med en liten redningsaksjon, men holder du fokus på gryta går det så bra så! Kjøp en stor flaske med wok-og frityrolje, vær raus med oljen og varm den sakte opp. Bruk en treslev eller en spisepinne av tre, når du ser bobler rundt sleiva/pinnen er oljen varm nok. Prøv med én vårrull først. De blir fort ferdige, så denne prossessen tar ikke lang tid, du kan etterhvert legge oppi tre om gangen. La de renne av seg på kjøkkenpapir og server umidelbart!




En saus av Oystersauce, sesamolje, hoi sin og ketchap manis og lime saft, tilsatt hakket vårløk, chili og peanøtter er kjempegodt til!  Hot eller Sweet chilisaus kan også fint brukes.

"Dumplings"

Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal kalle disse. Dette er små kjøttboller av medister som egentlig skulle vært pakket i Won-ton ark, men det hadde jeg ikke.  Det gikk fint uten:-)

Bland sammen:
Medisterfarse
Hakket koriander
Hakket hvitløk
Hakket chili
Revet Ingefær
Litt Oystersauce, fish sauce og lime

Kok opp en hønsebuljong. Jeg brukte en pakke kyllingkraft fra Jacobs i ca 2 liter vann.

Form farsen til små boller og la de trekke i buljongen, ta de ut og sett de til side.
Magisk kraft

Hot kraftsuppe

Så tar du en stekepanne, freser revet ingefær, koriander, chili, hvitløk og sitrongress i olje, hell denne oljen over i buljongen og begynner å smake til. Jeg måtte tilsette en terning med hønsebuljong og litt mere vann, litt fish sauce og lime før jeg var fornøyd,- men du så fornøyd jeg ble!

Så tilsatte jeg snittet grønnkål, Choi kål, en fint snittet gulerot og hakket vårløk. Lot dette koke seg nogenlunde mørt, la "dumplingene" tilbake i gryta og lot det hele trekke sammen før jeg serverte i små skåler, toppet med frisk koriander.








1 kommentar: