søndag 18. september 2011

Kyllingsuppe med asiatisk vri

Min helt egen tolkning "Tom Yum"suppe

Jeg kan ikke påberope meg noen ekspertise når det kommer til asiatisk mat. Jeg har ikke engang vært i Thailand:-) Jeg vet bare at jeg liker kombinasjoner med koriander, ingefær, sitrongress, chili, hvitløk og kokos mmmmm...

Jeg jobber midt i Oslo og er så heldig å ha asia-butikker i umiddelbar nærhet. Utvalget og ikke minst prisene er uslåelige!

Dagens fangst,- 102 kr!

De små, røde chiliene er for spesiellt interesserte...                              
Den lille rare roten heter Galanga og er uunværlig i Tom Yom suppe
Korianderen er pakket i vakum og koster 20 kr stk
5 flotte sitrongress får du også for 20 kr
Krydderpastaen er, vel...et sjansespill når etikketen ikke på engelsk engang:-) Lykke til!




Denne "oppskriften" legges herved ut på oppfordring. (Jeg pleier å ha med meg suppe til lunsj på jobben nemlig)

Du må kutte og rive...det er stort sett det det hander om her..

Koriander
Hvitløk
Chili
Ingefær
Galanga
Sitrongress

Fres i olje, tilsett et par gode skjeer Tom Yum krydderpasta (hvis du får tak i, det må være den ekte varianten du får fra asia butikkene, ikke noe "Santa Maria miks" her!) La det surre litt og tilsett en boks kokosmelk og en boks hakkede tomater + litt vann og en hønsebuljongterning (den må faktisk med!) Her er det super-viktig at du smaker deg frem, hele veien! Blir suppen for sterk må du ha mere kokosmelk og tomater, blir det ikke nok futt må du frem med krydderpastaen…

La suppe koke mens du kutter og tilsetter:

Gulerøtter
Vårløk 

La det koke med. Smak til suppen med Fish sauce og presset lime. 


Så koker du opp nudler som du tilsetter eller serverer ved siden av.

Du kan bruke ferdig grillet kylling eller forstekt, strimlet kyllingbryst. Tilsett dette på slutten. Du kan også tilsette  hakket fersk sjampinjong.
Jeg pleier å ha cherrytomater i før servering og toppe med koriander.

Lunsj eller middag,- eller begge deler





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar