lørdag 3. september 2011

Lammet er her!

Endelig i sesong.

Når steketermometeret nærmer seg 70 grader, tar du ut steken og lar den hvile, da blir den perfekt rosa


Ja, jeg har ventet og er litt utålmodig jeg, men nå er det her. Lammet fra Hallingskarvet. Det smaker nydelig, gjør seg selv og med et steketermometer kan det ikke gå galt. Det som gjør forskjellen på et godt lammemåltid og et virkelig godt lammemåltid er tilbehøret. Noen tips følger her.

Se innlegget "Roten i mitt hjerte". Sellerirotpuré er fantastisk til lam.

Aspargesbønner i parmaskinke

Vask og rens bønnenen, forvell dem. Stek dem i godt smør med hakket sjalottløk og hvitløk før du ruller små bunter inn i parmaskinke. Dette kan du gjøre mange timer på forhånd og bare sette dem i stekovnen ca 10 min mens kjøttet hviler.

Enkel saus

Fres sjallottløk og hvitløk i smør, tilsett sennep, litt honning og hvitvin og hakket rosmarin. La det koke og tilsett lammekraft. Jacobs synes jeg er å foretrekke hvis du ikke har fryseren full av hjemmekok. Smak til med mer vin, vann eller kraft, salt og pepper. Sausen trenger å koke en stund så begynn  gjerne med denne først.

Ennå enklere saus

Fres sjalottløk, hvitløk i smør. Tilsett rødvin la det koke og tilsett Baxters myntesaus. Kok så lenge du har tid og smak til med salt og pepper



Hallingskarvets surrede med aspargesbønner i parmaskinke og sellerirotpuré


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar