søndag 25. september 2011

Carpaccio av kalv

Noe av det beste jeg vet



Det sies at denne retten første gang ble komponert på Harry´s bar i Venezia. Hvordan den serveres der vet jeg ikke, jeg burde visst det, for jeg har vært der, men den ene kvelden kunne jeg skrevet en hel bok om, så nok om det.

Uansett, Carpaccio bestiller jeg nesten hver gang jeg er et sted hvor det står på menyen. Resulatet er selvfølgelig at jeg har fått  denne delikatessen servert med allverdens tenkelig og utenkelig tilbehør,- sennepsaus, reddiker, agurk, løkringer og  - hold deg fast,- KETSCHUP ! (Kokken var nok også på ferie)


Ikke mere snikk snakk , slik vil jeg ha den:

Jeg kjøper en indrefilet av kalv, renser den fri for sener, deler den i passe porsjoner, pakker inn plast og legger den i fryseren. Jepp! Kjøtt til rundt 800 kr pr kilo fryser jeg rett ned. Høres ut som rene vanvidd, men det er resultatet som teller, right?

Råflott 
Når jeg så skal tilberede Carpaccioen tar jeg den ut av fryseren og lar den tine langsomt i kjøleskap. Dette tar noen timer. Den må fortsatt være litt frossen for at jeg skal få skåret den i tynne, tynne skiver.

Selve tallerkenen som Carpaccioen skal serveres på "kler jeg" med  god olivenolje og Maldon salt. Så dekker jeg med Ruccolasalat og legger de tynne kalveskivene over. Så heller jeg over olivenolje, tilsatt litt sitronsaft,  topper med nykvernet pepper, ristede pinjekjerner og til slutt parmesan, ikke revet, men skavet på toppen.


Slik var den første Carpaccioen jeg fikk servert, rett ved Spansketrappen i  Roma, så for meg er dette den "Originale". Sorry Harry´s...(maybe) I´ll be back:-)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar