torsdag 8. september 2011

Torsdagspasta

Tull på TV!

En ny tv-reklame hevder at smaken av Italia nå finnes i frysedisken...javel(?).. en av de dårligste pizzaene jeg har spist fikk jeg riktignok servert i Roma, (men det er neppe det de mener). Mitt generelle inntrykk er at Italienere ikke tuller med mat,- det gjør ikke jeg heller!
Når det gjelder fersk og smakfull pastasaus er det så enkelt og raskt å lage at det ikke finnes én god grunn til å velge mikrovarianten!!

Det putrer i pannen

 
Du tager:

1boks hakkede tomater (ikke den billigste, men hallo, - det er snakk om 10 kr forskjell i pris og enorm forskjell i smak.) Noen fedd hvitløk, noen ferske cherrytomater, litt hakket rødløk, hakket chilli, kapers, sorte oliven, litt basilikum, oregano og salt. 
Ta frem en stekepanne, fres de hakkede løkene og chilien i olje. Tilsett boksen med tomater, hele cherrytomater, kapers og sorte oliven. La det putre litt på svak varme, når tomatene er myke (maks 7 min), tar du en gaffel og presser de ned i sausen, litt basilikum, oregano og salt, så er du i mål! Server over nykokt spaghetti med revet parmesan. - Perfetto!




PS:
Har du litt chorizo liggende i kjøleskapet kan du med fordel frese litt av denne i olje og strø denne over til slutt.



Tips for å holde spaghettien varm

Når du har en familie som ropes inn til middag og du hører " jeg skal bare" .... 
Spaghetti blir fort kaldt og klebrig og det er ikke morsomt. Når uhøytidelige hverdagsmiddager innebærer kjelene på bordet (slik det er hos oss). Kan du prøve dette: Når spaghettien er ferdig kokt, heller du den, som vanlig,  i et dørslag, men ikke hell av alt vannet! La det være igjen litt i kjelen. Skyll spaghettien som vanlig og ha på litt god olje, så setter du hele dørslaget oppi kjelen igjen, - over restene av spaghettivannet og vips så har du spaghetti i vannbad som holder seg varm litt lenger, slik at alle som "skal bare" får somlet seg til bordet! PHU!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar