lørdag 3. september 2011

Roten i mitt hjerte

Knall knoll!



Lite pen og ofte bortgjemt i supermarked hyllene, men en rot med større personlighet skal du lete lenge etter! Selleriroten har fast plass i  grønnsaksskuffen min, jeg bruker den til (nesten) alt! Som tilbehør til lam, vilt, svin, gryter, supper, grønnsaksgratinering, - you name it!  I supper og gryter er det den udefinerbare smaken, som bare "gjør" retten.  I seg selv som puré som tilbehør til f.eks høstlam (mmm..) er den så lite kravstor og enkel å ha med å gjøre at det er en fryd!

OK, skrell den, kok den, sil av vannet, ha den i blenderen (eller bruk stavmikser), tilsett litt salt og MASSE smør. That´s it!  Jeg tuller ikke,- jeg har hatt gjester som har bedt om å få slikke bollen!

Til gratinering av poteter, forkok poteter og biter av sellerirot. Fres hvitløk, sjalottløk i olje, tilsett en blanding av fløte og melk og kok opp, tilsett salt og hvitpepper. Finn frem en ildfast form og legg knollene i et pent mønster, hell over fløtemelken og topp det hele med en godt modnet revet ost. ca 20 min i ovn ,- ferdig. Og SÅ mye bedre enn bare poteter alene!

Ser fortsatt kjedelig ut jeg, - men jeg smaker helt knall!


Gratinert ser jeg litt kulere ut!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar